Wednesday, November 10, 2010

Suatu hari nanti semua orang akan faham..

"napa kau?"

Aku diam.

"emm...napa ba ni?..siapa lagi yang sakitkan hati kau?.."

Aku diam.

"aikk...sayang air liur ku ni, kau tau ka?..napa??.."

Aku mendongak langit. Langit petang ini sangat cantik. Biru dan awan putih gebu berkumpul-kumpul. Angin petang macam biasa. Perlahan menyapa pipi dan bertegur sapa dengan helaian rambut lurus ku.

"ntah lah... Aku kecewa kan hati orang lagi.. Tapi aku sudah kata dulu.. Jangan terlalu serius, sebab aku amat penting kan diri sendiri..dan sekarang orang itu kecewa."

Aku menyandar malas pada tembok jeti konkrit. Terasa sedikit suam-suam kuku pada dinding tembok.

"aku tidak berniat bah kasi sakit hati orang...tapi dunia aku sudah tertutup untuk orang lain...aku cuba bawa dia masuk..tapi dunia aku menolak dia.. dan hati aku menolak dia.."

"emm..bab perasaan ni memang tidak boleh dipaksa-paksa...nanti jadi mcm dulu lagi..jangan la sedih..mungkin itu cara terbaik kan..daripada kau paksa diri.. aku sangat faham kau...mana mungkin kau mahu menukar kenangan 6thn itu dengan perasaan yang kau sendiri tidak pasti..."

Kata-katanya menyentuh hati kecilku. Sayu sangat. Ya..kenangan yang sudah mencecah 6thn itu sangat berharga. Kenangan 6thn itu lah yang memberi aku semangat untuk terus melihat dunia.

"tapi orang itu tidak faham..tapi ndak apalah...suatu haari nanti orang semua akan faham juga..biarlah..."

Aku mendongak langit. Awan sangat gebu. Aku menutup mata rapat. Dan angin petang menyapu lembut pipi sambil bertegur sapa dengan rambut lurus ku. semakin rapat ku pejam mata, semakin teruja sang air mata mahu berbicara dengan angin petang.

Aku membuka mata, dan langit tetap cantik dengan awan sangat gebu. Sang air mata bersorak riang dan membebaskan diri dan bersalaman dengan angin petang..suam dan dingin.

"Tidak apalah..suatu hari nanti semua orang pasti akan faham.." bisik ku perlahan.

No comments:

Post a Comment