Tuesday, January 17, 2012

Aku kesabaran.batu.dahan.ranting dan daun.

Sejak hari itu,
kesabaran ini menjadi sangat panjang dan lama.
Sejak aku berundur beberapa langkah dan duduk bersila kadang mencangkung kadang bersimpul
Sambil memerhati kiri..kanan ku dan kadang mendongak langit yang kadang biru kadang kelabu.

Sejak hari itu,
kesabaran ini sangat panjang dan lama.
Sejak ada batu-batu kecil dan besar tergolek dan kaku di depan jalanan ku.
Sejak ada ranting dan dahan kayu jatuh dan kaku di depan jalanan ku.
Sejak ada daun-daun besar kecil melayang dan baring kadang mengelepar di jalanan ku.
Dan aku terpaksa sabar...

Sejak hari itu,
kesabaran ini sangat panjang dan lama.
sedangkan boleh saja aku melangkah kejalanan lain di kiri atau kanan ku
untuk aku terus berjalan ke depan sana..
aku boleh saja menolak jatuh orang-orang yang berjalan di kiri atau kanan jalan itu..
yang ada berjalan laju terus memandang depan..
yang ada berjalan perlahan kadang melihat kiri kanan..
yang ada berjalan teragak-agak,ragu-ragu kadang berhenti..
yang ada berjalan kadang duduk ,kadang laju kadang perlahan..
sedangkan di jalanan orang-orang itu sangat jelas tiada batu.tiada dahan atau ranting.tiada daun-daun.

Sejak hari itu,
kesabaran ini sangat panjang dan lama.
aku perlu tetap dengan jalanan ku ini
walau ada batu.dahan dan ranting.ada daun-daun..
mungkin di dudukan ku ini aku dapat mengumpul sesuatu daripada orang-orang yang berjalan di kiri dan kanan ku..untuk aku berjalan lagi di satu hari..
dan aku akan menunggu hingga batu.dahan.ranting dan daun-daun itu hancur.reput.dan rapuh..

Aku dan kesabaran ini akan berbual panjang bercerita pasal batu.dahan.ranting dan daun.

No comments:

Post a Comment