Friday, December 17, 2010

lepaskan 2010 selamat datang 2011


"holaa..hehe"

"haha...holaa juga.."


Suasana petang itu macam biasa juga. Sangat tenang. Nyaman. Angin bertiup perlahan menyapa mesra rambut lurus ku. Macam sudah terlalu lama rasanya aku tidak singgah di sini. Rindu terasa menggigit-gigit hati.


"lamanya la kau nda datang..tiada kawan ku becakap-cakap pasal angin..pasal awan dan air tawar masin.." luahnya. Ada nada rajuk bergetar.


"Aku ada ba..sini-sini saja..cuma bizi..hahaha.." gelak ku.


Perlahan-lahan aku duduk berjuntai kaki di hujung jeti. Permukaan air tawar masin sedikit bergelora. Ada ombak-ombak kecil berlari-lari dan menggeletek kaki ku. Aku tersenyum lagi.


"nda lama lagi tahun baru kan..cepat betul..macam nda terasa kan.."


"iya..terasa cepat betul. macam sayang pula mau tinggalkan 2010 ni..bleh ka ya kalau ku simpan 2010 ni...tapi aku masi mau jumpa 2011.."kata ku.


Kaki ku hanyun perlahan-lahan melawan ombak-ombak kecil. Sejuk.


"ada ka...kau pikir 2010 tu barang antik. Pasu bunga atau buku novel..kau boleh simpan-simpan. sot!.."katanya.


"hahaha..itu la aku bilang boleh ka...tapi sungguh..aku macam tidak mau 2010 tu pergi dan berganti dengan 2011.."kata ku lagi.


Aku melihat awam di hujung sana. Cahaya kekuningan dan jingga sedang mengintai keluar. Awan-awan tebal seolah sangat berat untuk bergerak. Macam hati aku. Sangat berat mau melepaskan 2010 itu pergi.


"kenapa juga?"tanya nya tiba-tiba.


"kenapa, apa?"


"ya lah..kenapa juga kau nda mau 2010 itu pergi?"jelasnya


"emm...ntah..hahahhaa.."


"aiii...sot..serius ba..kenapa?"


Aku merenung langit di hujung sana. Cahaya jingga dan kuning semakin berani menonjol diri. Awan pekat semakin laju bergerak. Ada juga warna sedikit pink dan merah di sebelah sana. Subhannallah...indahnya ciptaan Tuhan ini. Aku terasa sangat kerdil sekali.


"emm...apa yang hidup,pasti akan mati. Siang hari pasti akan bertukar malam. Matahari yang terbit di pagi hari, pasti akan terbenam di senja hari dan bulan akan mengganti tugasan nya pula. Kita tidak ada hak dan kuasa untuk menahan sesuatu yang pasti pergi dan berganti baru..tapi seharusnya redha..apa-apa pun yang terjadi pasti ada hikmah dan ia berlaku bersebab..." kataya perlahan tapi sangat jelas.


"biar lah 2010 itu menyebarkan cerita-cerita pendek nya sepanjang tahun ini sebagai kenangan..sebagai reminder kepada kita untuk bersedia menyambut 2011..tapi bukan untuk menutup hati dan melemahkan diri dan duduk mengeluh sedih.."katanya lagi.


"nda ba..bukan begitu..cuma.."kata ku terputus. Dia senyum.


"aku tau...tapi kau mesti mau faham apa yang aku cakap tadi.."katanya.


Aku merenung langit di hujung sana. Langit perlahan-lahan mau bertukar gelap. Aku tunduk merenung bebayang di permukaan air tawar masin. Aahhh..hanya ada aku. Aku mendongak langit. Langit kian gelap. Angin petang semakin dingin. Perlahan aku bangun dan meninggalkan jeti bermain sepi dan berbisik pilu.


No comments:

Post a Comment