Friday, March 12, 2010

Lily.

9.30pm

"hai...lama sudah ko sampai?"
"nda juga kak.."
"bah kita masuk dulu..lama aku nda nampak ko..di kilang pun macam aku jarang nampak ko bah.."

Aku menolak pintu grill, Lily mengekor aku dari belakang masuk ke dalam rumah. Bau kosong rumah tu meresap masuk ke dalam hidung.Aku biarkan pintu terbuka supaya udara kosong itu cepat-cepat melepaskan diri.

"nah..terima kasih kak..kasi pinjam aku hari tu.."Lili memberi aku beberapa keping not RM50.Dia senyum.

"oh..nda apa bah..no hal bah itu..ko nda pakai duit lagi ka?..kalau ko masih perlu..nda apalah..pakai dulu..aku nda kisah.." aku meletak balik duit itu ke atas meja.Aku merenung Lily.Dia tunduk.Malu mungkin.Dia nampak kurus.

"nda apa lah kak..aku ok.Terima kasih sebab sudi tolong aku hari tu.." Lily menghulur semula duit tu.Aku senyum

"kalau ko perlu apa-apa jangan malu cari aku ok..datang ja p ofis aku.." aku renung Lily, dia senyum.Tunduk.Malu.

"aku mau balik dulu kak..lewat sudah..terima kasih ya..oh ya..selalu juga kakak pigi sini?.."
"ok bah kalau ko..emm..tidak juga..jarang-jarang juga bah..sunyi telampau..nda aku suka..itu lah bau semacam sudah rumah ni..selalu tiada orang..hahahhaha..bah mari aku hantar ko balik..jap aku p tengok dulu bilik di atas.."
"oh..nda payahlah kak..aku balik sendiri lah..nda payah susah-susah kak.."
"nda apa bah..tunggu kau kejap.."
"nda lah kak..aku pun ada hal juga..lain kali saja kakak hantar aku..aku jalan dulu ya..bye.."
"bah..yalah..hati-hati.."

Aku menghantar Lily dengan pandangan sayu. Kurus sudah dia.Mungkin kali ini pilihannya pun bukan pilihan yang terbaik.Tapi dia sudah berada di jalan itu.Aku menarik nafas panjang.Aku merebahkan badan di sofa buruk penghuni setia rumah ini.Aku menutup mata.Tapi pandangan ku tetap terang.Tapi sunyi.sepi.

"Lily..semoga kau bahagia.."

No comments:

Post a Comment