Thursday, July 8, 2010

Jawapan itu datang lagi.

"kau nda jeles?.." tanya ku memecah sunyi.


Malam tu sunyi betul. Bintang d langit bekelip-kelip. Seolah berbicara antara satu sama lain. Ahhh..sungguh indah ciptaan tuhan. Dan dia, diam saja.


"kau nda jeles ka, kalau dia cuba rapat sama aku?.." tanya ku lagi. Dan dia tetap diam.

"hrmmmm...." aku melepaskan lelah yang sangat berat.

******

"aku akan kawin.."

"oh..ya ka...bila?...tahniah.."

"emm...tahniah??..kenapa?.."

"kau mau kawin kan...its a good news right..so tahniah lah...."

"kau suka?...kau nda sayang aku?..kau suka aku kawin dengan orang lain?.."

"what do u want me to say??...do you thing i have right to say NO....no i dont..and i wont say it.."

"how could u....i thought u care..."

*********

"what u expect me to say????.." katanya. Matanya merenung tinggi ke bintang-bintang di langit.

Aku merenung dia. Dan dia merenung bintang. Aku tidak tahu mahu berkata apa. Terkilan.YA. Sedih. YA. Tapi aku tidak tau mahu berkata apa. Malam terasa sangat sunyi.

"aku tidak ada hak pun mau jeles..lagipun untuk apa mau jeles-jeles..dia keluar dengan kawan2 nya pun aku tidak pernah jeles..." kata nya lagi dan masih merenung bintang di langit.

"emm...sori mungkin aku tidak patut tanya soalan tu..." kata ku perlahan. hati sedikit terguris. Aku terdiam. Pandangan sedikit berkaca. Aku mengumpul tenaga untuk memujuk diri. Memujuk supaya butiran kaca itu tidak jatuh berderai menyapa sunyi malam.

Dan dia masih merenung bintang di langit diam tanpa kata. Dan aku merenung dia, cuba membaca hati dan fikirannya. Tapi aku tidak mampu.

"kenapa kau bandingkan aku dengan dia..its really hurt me.."bisikku. Aku mendongak ke langit. Bintang berkelip cantik. Seolah berkata sesuatu. Tapi aku tidak faham.

No comments:

Post a Comment