Thursday, July 29, 2010

Mimie dan Langit tetap sama.


"jauh termenung..pikir sape?.." sapa mimi tiba-tiba dari belakang. Aku sedikit terkejut. Aku menoleh dan memberi senyum pada nya.

Mimi melabuh punggung di sebelahku. Petang itu, cuaca agak baik. Langit cerah. Suara gelak tawa Danisha bermain dengan anak jiran sebelah rumah amat menghibur hati. Suaranya lembut tapi cukup petah.

"hahaha..mana ada..aku tengok langit bah ni..cantik kan..sayang kalau nda di rakam..." kataku sambil menunjukkan rakaman langit yang ku ambil tadi. Mimi senyum. Aku senyum.

"langit pun kau mau shoot..baik nko shoot aku.." Mimi menjeling aku. Aku hanya tersenyum.

"nko tu..dah lah susah nak jumpa aku..setahun sekali je..apa salahnya nko abadikan gambar-gambar aku..kalau rindu nko renung lah gambar aku..hahaha." Dia menjeling lagi.

"hahahaha..aahh..kau ni..hujung tahun ni kalau aku nda pegi Indon, aku pasti datang lagi..belum puas aku shoot di KL ni..." kata ku. Aku menghirup teh suam yang terhidang di meja kecil depan ku.

"emm...apa cerita nko sekarang?...dah ada pengganti ke?..kenalkan lah ngan aku..aku nak kenal-kenal juga....boleh aku tolong nko nilai...hehehe.."

"hahahaha...mana ada..aku mana ada masa mau pegi cari pengganti..mau pegi dating pun nda ada masa...apa lagi dengan hobi ku yang baru ni...lagi lah aku nda ada masa...."

"emm....nko selalu macam tu..sampai bila lah kau mau macam ni...emm..kau tak sunyi ke??..." tanya Mimi lagi. Mukanya agak serius. Aku merenung Mimi. Aku memandang langit petang. Cantik. Biru. Awan. Putih.

"ntah lah Mie.. kalau aku cakap nda..bohong lah aku kan...tapi apa yang aku boleh buat selain berkawan baik ja lah dengan sunyi tu..." kataku. Mimi merenung aku. Aku melarikan pandangan ke arah Danisha. Danisha melempar senyum. Dan aku membalas senyum.

"nko tu...aku rasa time study dulu ok sikit..pandai juga bergaya..sekarang ni aku tak pernah lagi tengok nko bercantik-cantik...cuba nko berbedak dan bermakeup sikit..pasti nampak cantik...ini tak..bibir tu nampak pucat hitam je..atau nko masih merokok??.." ceramah Mimie.

"hahahaha..mana ada. Aku dah lama nda merokok lah...tempat keja aku nda memberi ruang untuk aku buat semua tu..." kataku sambil tersenyum.

"ye la tu..ada saje alasan nko kan.." jeling Mimie.

Aku hanya mampu senyum dan menghirup teh suam ku. Mimie hanya memerhati. Mungkin dia menunggu sesuatu untuk aku bicara. Tapi aku hanya diam Dan mula memetik lensa murah ku untuk merakam telatah Danisha. Danisha dengan spontan berkomunikasi dengan lensa ku.

Sesungguhnya langit petang di sini tetap sama. Biru. Cantik. Awan. Putih. Dan angin petang sangat nyaman membuai rasa rindu aku pada Dia.





No comments:

Post a Comment