Thursday, April 15, 2010

"he is not your best friend anymore.."

"buat apa?.." tiba-tiba dia menepuk bahu ku dari belakang.
"hahh!..takajut aku..ko ni..teda lah...ni bah..cat ni nda pandai hilang..macam pedih sudah aku gusuk pakai thinner..nda juga hilang.." jelas ku tanpa memandang wajahnya.

"apa projek ko tadi?..apa yang ko cat?..aku nda tau pun kita ada projek cat mengecat ni.."tanya dia bingung.

Aku menoleh sekilas dan senyum. Aku mengambil tempat di penjuru workshop itu dan melabuhkan diri di situ. Bau hanyir thinner menusuk hidung.Pedih.Merah sudah tangan ku. Tapi cat itu tidak hilang juga.

"memang teda..aku saja bermain cat.."
"emmm...cepat cakap..siapa lagi yang sakitkan hati ko ni?...hah..nda payah buat muka senyum begitu..ko pikir aku nda boleh tangkap..nahh..nda lama luka lah tangan mu tu..."panjang betul ceramah dia. Aku hanya tunduk dan terus menggosok tangan ku yang penuh cat.

"aahhh...tiada apa-apa lah..ko ni pandai-pandai saja...aku ok bah..cuma aku rajin sikit hari ni..hahahaha.."

"gal...look at me..you cant hide it from me....stop doing that..luka tangan ko tu nanti.."dia memegang tangan ku. Kain lap yang berbau thinner tu dia lempar jauh.Tangan ku yang sudah merah di sapu-spau lembut.

"gal...kenapa?..ko happy ja berapa hari ni aku tengok..kenapa hari ni lain.."

Aku memandang mukanya.Aku memggeleng perlahan.Aku tunduk.Mencari kekuatan supaya air mata ku tidak jatuh lagi.

"I know you love him so much..and he know juga kan..and you said you can accept the situation..jadi kenapa sedih?.."

"some one said to me..he is not your best friend anymore..keep that in your mind..i dont want any one else in his life but me.." aku pandang dia.kabur.muka terasa panas.dadaku terasa sesak. Aku tunduk. Tidak berani melawan pandangannya.

"aku cuba cuci cat di tangan ku ni bah..dari hari tu lagi..tapi tidak pandai hilang..makin aku gusuk makin terang warnanya...ko tengok ni..makin terang.."suara ku terasa tenggelam timbul.Aku tidak pasti kalau dia mendengarnya.

"I know...sudahlah..cat tu tidak akan hilang...ia tidak akan hilang sampai bila-bila selagi ko sendiri tidak mau cat tu hilang...sudahlah..ko bilang ko mau hargai apa yang ada sekarangkan..jadi kenapa mau sedih..u should be happy..sebab viper pun sayang ko juga kan.." dia mengusap perlahan tangan ku.

Aku diam. Dan air mata ini jatuh lagi.

No comments:

Post a Comment