Thursday, April 29, 2010

Di suatu petang.

"materialistik..penting ka?" tanya ku padanya suatu petang di tembok batu itu. Ramai juga orang di situ. Matahari petang yang redup sayup-sayup di ufuk barat. Cantik. Aku tidak melepaskan peluang untuk merakam keindahan alam ciptaan tuhan.


"penting ka?.." tanya ku sekali lagi tanpa memandang dia. Sambil aku sibuk membetulkan kaki tripod ku.


"penting juga, tapi tidak seharusnya menjadi prioriti dalam sesetengah situasi.." jawabnya. Dia duduk-duduk sambil menyedut dalam-dalam rokok kegemarannya. Asap putih berkepul-kepul naik ke udara.


"i think..aku kadang-kadang materialistik...u perasan ka?.."tanya ku lagi sambil jari ku menekan butang kamera ku beberapa kali.


"yup." jawabnya pendek.


"mungkin sebab aku pernah hidup susah kan.."jariku masih sibuk dengan kamera ku.


"sometime...u sangat obses dengan material.."katanya.


"yup...I know...semua sebab pengalaman..sakit hati sangat kalau barang yang harga berapa ringgit ja..tapi kita tidak mampu beli..tepaksa telan liur saja..itu dulu.tapi sekarang aku sudah mamp..tapi tidaklah keterlaluan.." aku memandang dia. Aku senyum lebar. Dia senyum. Dia tetap dengan sedutannya dan melepaskan asap putih ke udara. Dia membuang pandangan sejauh luasnya lautan petang itu. Aku tetap dengan obses ku merakam keindahan alam ciptaan Tuhan.

No comments:

Post a Comment