Friday, February 19, 2010

Sahabatku yang karib-3

"eeiii..mari lah kita pulang..macam mau hujan pula.."
"iya bah..macam mau hujan pula..gelap sudah juga ni.."

Aku dengan Nor besisip-sisip diantara manusia-manusia yang keluar masuk di pintu besar Gentingmas Mall. Tidak banyak barang yang di beli,hanya 2 beg plastik sederhana berisi barangan dapur pesanan mama.

Tiba-tiba langkah aku terhenti betul-betul di depan pintu masuk Gentingmas Mall.Nor ikut berhenti sama.

"kenapa??.."
"Cuba kau tinguk tu..."
"Apa???..apa bah ni????..."
"Tu bah...sana,.yang jual sayur tu,baju putih...cuba kau tinguk betul-betul...bukan si Juliana ka itu??"

Nor memanjangkan leher kurusnya mengintai sesusuk tubuh yang menyerupai Juliana di antara manusia-manusia yang lalu-lalang di situ.

"iya lah..Juliana bah itu..kenapa dia jual sayur??..macam macik-macik pula.."

Nor masih lagi mengintai-intai untuk kepastian.

"yup! its her...betul dia..."

Nor tengok aku.Aku tengok macik yang serupa Juliana itu.Aku berundur beberapa langkah kebelakang.Aku menarik tangan Nor dan berjalan bersisip-sisip dengan manusia-manusia di situ.Aku sengaja menarik Nor untuk ikut jalan lain.Aku tidak mau Juliana nampak aku.Nor mengikut saja.Bodoh.

"Kenapa dia begitu???...macam macik beranak 5 saja..rambut macam orang gila..lipstik bejurit.."
"mana aku tau.."
"kenapa kau nda pegi tegur dia..jahat bah kau ni.."

Aku menutup pintu kereta.Aku hidupkan enijn.Pintu aku kunci.Aircond aku on.Aku renung Nor.Dia membetulkan ikatan rambutnya.

"Tegur dia??..biarlah..tapi memang dia bah kan??..kenapa dia begitu??...."
"bah..kawan kau kan tu..mana aku tau.."

Nor menggeleng-gelengkan kepalanya.Sambil menekan-nekan keypad telefon.Aku masih melayan perasan.Otak ku ligat berpusing-pusing memikirkan Julian.Sudah agak lama aku tidak mendengar ceritanya.Sudah agak lama juga aku tidak berkunjung ke rumahnya.Tup-tup aku terjumpa dia di sini.Tapi keadaan yang sangat berbeza.

Dulu aku pernah juga terserempak dengan dia di Jalan Dua.Kalau dia tidak tegur aku,aku tidak kenal dia.Keadaannya juga sangat berbeza.Dengan rambut yang tidak terurus.Celak mata dan lipstik yang comot.berbaju t-shirt lusuh dan berseluar petak-petak kain.Berselipar jepun.Tidak ubah macam macik jual rokok.Tapi kami tetap berbual seperti biasa.Tapi singkat.

"hoii!!..khayal lagi bah...jalan lah..hairan aku..kawan-kawan mu ni kan semua pelik-pelik...nasib baik kau nda begitu..hahahhahahhaha.."

Bederai ketawa Nor.Aku senyum-senyum saja.Handbreak aku lepaskan.Bermula dengan pelahan dan sopan kemudian aku terus memecut.

"kalau aku pelik pun,nah..kakak mu juga kan.."
"nda kenal aku.."
"hahahhahaha.."

Tapi bayangan Julian tetap bermain di kotak fikiranku.Dan Nor disebelah sibuk menekan-nekap keypad telefonnya.

No comments:

Post a Comment