Friday, May 28, 2010

Ia hanya permainan saja.

"sorry aku lambat..aku singgah di vun tadi bah..."sambil aku menarik sebuah kerusi duduk merapat dengan dia. Dia memerhatikan ku diam.

"aku ingat kau nda datang..aku mau balik sudah.."katanya. Macam ada nada merajuk di hujung suara itu. Dia mengengsot sikit kerusinya jauh dari ku. Aku memerhatikan saja.

"kan aku sudah janji mau datang..sudah kau makan? orderlah.." kataku separuh memujuk. Aku mencari-cari pelayan club.

"ndapayah lah..kau tau kan aku nda suka menunggu..kalau kau nda dapat datang jangan janji.."rajuknya makin dalam.

"hahh?..aku lambat sikit saja pun...aku pegi kedai c vun...kan aku mau beli speedlite...kan hari tu aku ada cerita sama kau..."jelasku padanya. Dia membuang muka.

"sejak kau dengan hobi kau ni..kau macam sudah lupa orang lain..kau lupa sudah sama aku..cuba kau ingat berapa kali janji kita kau cancel..kau jumpa aku pun kadang sekejap ja..kadang lambat pula tu..kau sudah kawan-kawan baru kan...aku macam bosan bah..."katanya lagi. Aku agak terkejut. Aku merenung dia. Dia tunduk sambil menghirup minumannya. Aku hilang.

"aku minta maaf kalau kau rasa macam tu..kau tau kan aku sangat minat sudah dengan kamera ni..kau juga yang kenal kan aku dengan kamera kan.. kau juga yang selalu cerita...kalau aku pegi mana-mana pun aku selalu bawa kau..tapi kau nda mau..kau cakap kau ada urusan..jadi macam mana??.."jawab ku. Aku merenung dia. Dia membuang muka.

"kau mesti ingat...kamera ini hanya untuk permainan saja...kau mesti fikir hal yang lebih penting..."katanya lagi. Dia bingkas bangun. Dia meninggalkan sekeping wang RM10 di atas meja. Dia terus melangkah tanpa menoleh dan berkata apa. Aku tekejut tapi aku tidak dapat bersuara. Mulut ku macam terkunci. Dan dia hilang.

"hemmm..."aku melepas keluhan panjang. Aku rasa hilang. Aku tenung kamera di tangan ku. Aku keluarkan beberapa keping gambar dari beg ku. Cantik. Cantik pada pandangan ku. Sayang dia sudah tidak sudi untuk melihat.

No comments:

Post a Comment