Wednesday, May 5, 2010

Dia lupa pada JANJI

"tiada..tiada juga hari ni....hemmm...."

Seperti biasa aku melawat jeti di hujung logpond itu. Tapi dia tiada. Sama seperti kemarin dan hari-hari yang sebelumnya. Jeti itu kosong. Sunyi, walaupun ada ada beberapa kapal kecil berlabuh di situ.

"mungkin dia sibuk...mungkin bisuk dia ada..." satu suara kecil berbisik di telingaku. Angin petang itu bertiup perlahan. Rambut ku ikut menari-nari lembut di buai angin petang.

"kenapa?...atau dia sudah lupa pada janji-janji dia??.." tanya ku pada suara kecil itu. Tapi suara itu tidak berbisik apa-apa ke telingaku.

"cepat sungguh dia lupa pada janji-janji dia...bau asap train itu belum pun hilang lagi...tapi dia sudah lupa semuanya...." kata ku lagi pada suara kecil itu. Tapi suara kecil itu tidak berbisik apa-apa ke telingaku.

Aku mendongak langit. Biru. Aku memandang hujung jeti itu. Sunyi. Aku mau melangkah ke sana, ke hujung jeti itu. Tapi kaki ku berat. Aku hanya memandang. Sayu. Sepi.

"mungkin dia sibuk...mungkin dia sibuk dengan kehidupan barunya...mungkin kau perlu memberi ruang yang lebih untuk dia dan kehidupan barunya...mungkin kau perlu biasakan diri untuk tidak ke jeti ini lagi..." tiba-tiba suara kecil itu berbisik ke telingaku.

"hemmm.." ku lepaskan hela nafas yang sangat berat. Aku pejam mata rapat-rapat dan mendongak langit. Bila ku buka mata, awan tetap sama. Biru. Aku memandang hujung jeti itu. Sunyi.

"dia sudah lupa pada janji-janjinya..." aku melangkah perlahan meninggalkan jeti itu. Angin petang tetap bertiup perlahan dan rambut ku ikut menari-nari lembut di buai angin tapi kali ini air mata ku turut sama menyapa angin petang. Dan hujung jeti itu tetap sunyi.








No comments:

Post a Comment