Friday, May 14, 2010

Jeti dan Langit itu tetap sama.

"jeti ini tidak pernah berubah..."bisik ku sendiri. Aku duduk kaki berjuntai di hujung jeti itu. Angin petang tetap sama. Bertiup perlahan dan membuai rambut ku lembut.

"aku ingat kau tidak mau datang ke sini lagi.."suara itu bertanya. Ada bunyi sindiran di hujung suara itu.

"emmm...ya.."jawab ku pendek. Aku menutup rapat mata ku. Aku mendongak ke langit. Ku buka mata. Langit tetap biru seperti selalu.

"tapi di sini saja tempat aku meluah rindu..melayan hati..tiada tempat lain lagi..."kata ku lagi pada suara itu.

"hahaha...aku sudah agak..."suara itu ketawa kecil.

****

"kita sudah sangat-sangat jarang berbicara kan...." aku memecah sunyi di suatu petang.

"maaf...aku terpaksa...hati terlalu sakit bila terlalu rindu pada u.."jawabnya.

"emmm....sekurang-kurangnya hello is enough...dan i akan tau u juga ingat kat aku.."kata ku seolah merajuk.

"i will...next time ok dear.."jawabnya. Tapi wajahnya kaku. Pandangannya jauh. Aku tidak dapat mengagak sejauh mana pandangannya.

"emm....ya..sekurang-kurangnya aku tau u ingat aku.."kata ku lagi. Aku menutup mata rapat dan mendongak langit. Bila ku buka mata langit tetap sama. Biru. Aku pandang kiri dan kanan. Kosong. Aku melihat permukaan air tawar masin itu dan hanya ada bebayang aku sendiri.

"hemmmm...."lelah yang sangat berat ku lepaskan. Dan angin petang tetap sama bertiup perlahan membuai lembut rambutku.

****

"Kenang-kenangan jadi rindu-rinduan..."kedengaran suara itu bernyanyi kecil.

"kau suka sakitkan hati aku kan..tiada moral support pun.."bisikku pada suara itu.

"hahahahahaha..."gelak suara itu.

Aku mendongak lagi langit dan menutup mata. Bila ku buka, langit tetap sama. Biru. Dan angin petang tetap bertiup perlahan membuai lembut rambutku.

No comments:

Post a Comment